X Ta strona korzysta z plików ciasteczek (ang: cookies). W przypadku braku zgody na ich umieszczenie należy zmienić ustawienia Państwa przeglądarki internetowej tak, aby nie akceptowała ona zapisywania ciasteczek.
Poradnik PrzedŚlubny z poradami ślubnymi dla Narzeczonych. Wszystko na Wasz ślub i wesele - od przygotowań ślubnych przez błogosławieństwa po weselną uroczystość. 
Dziś jest: 27-06-2017 imieniny: Władysława, Maryli, Władysławy

Materia światła i ciała. Alabaster w rzeźbie niderlandzkiej XVI-XVII wieku

15 listopada 2011 – 15 marca 2012, Zielona Brama

Odbiór wystawy Materia światła i ciała. Alabaster w rzeźbie niderlandzkiej XVI-XVII wieku należy rozpocząć od tytułu.
Alabaster w rzeźbie – nie rzeźba alabastrowa. Wystawa ma na celu ukazanie alabastru przede wszystkim jako materiału, wykorzystywanego w sztukach plastycznych różnych celach i kontekstach. Dlatego wystawę otwierać będzie prezentacja niezwykłych właściwości tego kamienia. Barwa, miękkość, delikatność, przepuszczalność światła są charakterystycznymi cechami, które z kolei przez wieki inspirowały poetów, uczonych i artystów do dostrzegania w alabastrze czegoś więcej niż tylko drobnokrystalicznej odmiany gipsu. Alabaster był także ceniony jako tańszy i łatwiejszy w obróbce, a równie efektowny zamiennik marmuru, trudno dostępnego w Europie zaalpejskiej. Z drugiej strony, wiele rzeźb drewnianych pokrywano jasną polichromią i złoceniami, co naśladować miało alabaster.

Główną część wystawy stanowić będą dzieła powstałe w XVI i XVII wieku w Mechelen i Antwerpii. Na ten czas przypadł szczyt popularności alabastru, który w warsztatach rzeźbiarskich Południowych Niderlandów stosowany był na skalę niespotykaną nigdy przedtem, ani nigdy potem. Reliefy ze Skarbca klasztoru Paulinów na Jasnej Górze, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, czy Muzeum Narodowego w Gdańsku są typowymi przykładami twórczości warsztatów z Mechelen. Można w tym wypadku mówić o fenomenie rzeźby alabastrowej, która, produkowana z myślą o jak najszerszym gronie odbiorców, eksportowana była wręcz masowo.

Zmartwychwstanie, 4 ćw. XVI w, Nieznany rzeźbiarz działający w Mechelen, Materiał i technika: alabaster rzeźbiony, polichromowany i złocony. Wymiary: 25,5 x 21,5 cm, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Fot. R. Rzeczkowski

Stąd w zbiorach polskich instytucji kościelnych i muzealnych południowoniderlandzka rzeźba alabastrowa reprezentowana jest dość licznie (m.in. w Klasztorze Dominikanów w Krakowie, w kościele św. Elżbiety we Wrocławiu, w Muzeach Narodowych w Szczecinie, w Warszawie, we Wrocławiu). Wiele obiektów zaprezentowanych na wystawie nie było wcześniej eksponowanych, inne ukazane zostaną w zupełnie nowej odsłonie – po pełnej konserwacji.

Prawdziwym rarytasem na wystawie będą obiekty wypożyczone z Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (Królewskich Muzeów Sztuki i Historii) w Brukseli oraz Rijksmusuem w Amsterdamie, nigdy wcześniej nie pokazywane w Polsce. Uzupełnieniem wystawy będą także dzieła ze Skulpturensammlung w Berlinie. Jednak alabaster ceniony był nie tylko w czasie wskazanym w tytule wystawy. Jego siła oddziaływania rozciąga się od starożytności aż po dzień dzisiejszy. Dlatego dzieła warsztatów niderlandzkich skonfrontowane zostaną ze średniowiecznymi rzeźbami z Anglii, z późniejszymi pracami rzeźbiarzy niderlandzkich czynnych w Polsce lub artystów miejscowych inspirujących się importami a także z zabytkami wykonanymi we Włoszech. W sumie wystawa obejmie 75 obiektów z 21 instytucji.

Uroczyste otwarcie nastąpi 15 listopada 2011 r. w Oddziale Zielona Brama, Długi Targ 24. Wystawa potrwa do 15 marca 2012 r. Wystawie towarzyszyć będzie katalog dzieł eksponowanych na wystawie oraz mapka ze wskazaniem najważniejszych zachowanych zabytków alabastrowych w gdańskich kościołach.

W czasie trwania wystawy odbędą się cztery wykłady tematyczne dla dorosłych, prowadzone będą zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży szkolnej. Przewidziane są także warsztaty dla osób niewidomych i niedowidzących, dla których wykonane zostaną etykiety w alfabecie Braille'a, opisy w systemie audiodeskrypcji oraz tyflograficzna mapa wybranych obiektów służąca do poznania dzieł sztuki za pomocą dotyku.


Materiały pobrane ze strony alabaster-wystawa.pl

Udostępnij na swoim profilu Facebook